Over Marald

Wie is de Mens achter ‘Mens op School’?

Marald Mens: ”Stelt u zich eens voor: je hebt vijf jaar aan de Katholieke Universiteit Brabant gestudeerd om neuropsycholoog te worden, hebt twee uitgebreide stages gelopen en driekwart jaar gezwoegd op een scriptie, je studeert ‘met genoegen’ af, wordt vervolgens aangenomen bij een grote verpleeghuisorganisatie te Den Haag, verhuist naar de grote stad en pas dán kom je er achter…dat je diep in je hart altijd al leerkracht wilde worden. Vervelend niet?

Neuropsycholoog en onderwijzer

Het overkwam mij in 1999 en dan heeft een Mens twee keuzes: je geeft toe aan die zoete lokroep, of je gaat stug door met de weg die je al was ingeslagen. Ik koos voor het eerste, hopende dat de jaren psychologie niet voor niets waren geweest. Na twee jaar verkorte PABO kon ik aan de slag op een katholieke basisschool in Rotterdam Zuid. Mijn keuze om meester te worden bleek bullseye. Wat heb ik genoten van die jaren voor de klas. Ik mocht lesgeven aan groepen 3, 7 en 8, waarbij ik met vallen en opstaan ervaring opdeed met een van de mooiste beroepen ter wereld.

Maar ik kwam er ook achter hoe ontzettend intensief het vak van leerkracht is. Eenvoudigweg omdat het mensenwerk is.
Dat mijn opleiding psychologie geen weggegooide tijd was, bleek niet alleen in het werk als leerkracht. Ik werd uiteindelijk fulltime intern-begeleider  en was ook voor korte tijd (interim) adjunct-directeur van de school. Om mijn kennis verder te vergroten, startte ik met de IB-opleiding  aan de Fontys (OSO) Hogeschool en daar werd ik spontaan benaderd om colleges Neuropsychologie te geven aan de avondopleiding.

Over Marald Mens

De cirkel is rond

Nu bleek de cirkel van ‘oude’ en ‘nieuwe’ opleiding rond. Het trainen en adviseren van onderwijsprofessionals bleek zo inspirerend, dat ik besloot om in 2007 te gaan werken bij de CED-Groep te Rotterdam. Ik richtte mij in het bijzonder op leerlingenzorg en opbrengstgericht werken. Na een vurig pleidooi bij de algemeen directeur om als CED-groep meer met neuropsychologie te gaan doen, kreeg ik in december 2012 groen licht om producten en diensten te gaan ontwikkelen rondom het lerende brein. Dit resulteerde onder andere in het boek ‘Breinsleutels’ (Mens, Boonstra & Tjallema, 2013),  waarin de link wordt gelegd tussen het lerende brein en het didactisch handelen van de leerkracht.

Mens op School

Sinds september 2015 verzorg ik vanuit mijn eigen bedrijf ‘Mens op School’ lezingen en trainingen rondom het lerende brein door het hele land.  Ook blijft mijn focus nog altijd liggen op leerlingenzorg, opbrengstgericht werken en coaching.

En privé? Met mijn gezin ben ik woonachtig in het Brabantse Roosendaal. Naast werken en schrijven wil ik mijn gedachten graag verzetten met drummen in een band, lezen en regelmatig sporten. En natuurlijk genieten van mijn gezin! Een mooie balans.”

Contact

Heeft u vragen aan mij of wilt u weten wat ‘Mens op School’ voor u, uw school, ouders of andere (onderwijs)professionals kan betekenen? Neemt u dan zeker contact op.

Marald Mens